AKO NFI DIÉTU SPRÁVNE DODRŽIAVAŤ?

V prvom rade je veľmi dôležité, aby ste do vstupného formulára zadali vašu presnú výšku a váhu. Aj 2-3 cm alebo 2-3 kg môžu ovplyvniť účinok diéty a tým aj dosiahnutý výsledok. Nespoliehajte sa na výšku, ktorú vám namerali pred desiatimi rokmi, alebo váhu, ktorú ste mali pri poslednej návšteve lekára. Uistite sa, že vaša výška je aktuálna. Hmotnosť je najlepšie merať ráno pred raňajkami a bez oblečenia.

NFI diétny plán musíte striktne dodržiavať, pri príprave konkrétneho jedla (napríklad večere) musíte použiť všetky predpísané suroviny. Každá jedna surovina, ktorá je súčasťou plánu, sa musí skonzumovať. Dôležité je aj poradie jednotlivých jedál. Nie je dôležité množstvo potraviny (menej alebo viac), dôležité je, aby sa potravina pri príprave jedla použila. Čo i len minimálne množstvo prírodnej látky v danej surovine je dôležité pre priebeh želanej chemickej reakcie a dosiahnutie maximálneho efektu NFI diéty (niektoré látky v potravinách pôsobia ako katalyzátory chemických reakcií vyvolaných NFI diétou). Ako príklad môžeme uviesť pomaranč. Ak je pre daný deň a čas súčasťou diéty pomaranč, je dôležité zjesť aspoň jeden mesiačik, ak ho nevládzete zjesť celý. Ak by ste pomaranč celkom vynechali, prírodné látky v ňom obsiahnuté by sa nedostali do tela a chemická reakcia, ktorej výsledkom je vznik zlúčenín odbúravajúcich tuky, by neprebehla. Preto žiadnu zo surovín na NFI diétnom pláne nesmiete vynechať. Ak niečo neobľubujete, skonzumujte to aspoň v minimálnom množstve.

Tak ako niektoré potraviny pôsobia ako katalyzátory chemických reakcií, existujú aj potraviny, ktoré naopak inhibujú (spomaľujú) chemické reakcie a v daný deň sa nesmú konzumovať. Príkladom je citrón alebo petržlenová vňať, niektoré dni sú zaradené do plánu, ale iné dni je na pláne zvýraznené: ŽIADNY CITRÓN POČAS CELÉHO DŇA! Samozrejme nie je možné v pláne vypísať všetky možné kombinácie inhibítorov alebo látok, ktoré môžu úplne prerušiť danú chemickú reakciu, preto sa, prosím, riaďte pravidlom: Ak niečo nie je v NFI pláne uvedené, nesmie sa to konzumovať!

Poradie dní v NFI diéte sa tiež musí presne dodržiavať. Napríklad avokádo konzumované v pondelok má dodať telu špecifické látky, potrebné na katalyzovanie (urýchlenie) chemickej reakcie medzi inými dvomi zložkami potravy, ktoré sú súčasťou NFI plánu v utorok.

Čas, kedy sa počas dňa konzumujú jednotlivé jedlá, je tiež dôležitý a to z rovnakého dôvodu. Látky konzumované v surovinách počas obeda potrebujú byť dostatočne strávené, aby boli k dispozícii a mohli katalyzovať reakciu medzi potravinami konzumovanými večer.

Najčastejšie otázky pacientov

  1. Je nejaký limit, koľko sójového/mandľového mlieka použiť na raňajky?
    Nie, môžete konzumovať neobmedzené množstvo.
  2. Môžem si mlieko na raňajky prihrievať v mikrovlnnej rúre?
    Ak je mlieko fortifikované vitamínom B12, neprihrievajte ho v mikrovlnke. Mikrovlnné vlnenie totiž ničí 30-40% vitamínu B12. Vhodnejšie je mlieko pred použitím vybrať z chladničky a nechať ohriať v izbovej teplote alebo trošku zohriať na variči.
  3. Ktorý citrónový čaj je najvhodnejší?
    Niektoré čaje obsahujú pridané cukry alebo farbivá. Snažte sa im vyhýbať a použite čo najprírodnejší produkt, alebo len jednoducho vyžmýkajte čerstvý citrón do teplej vody.
  4. Sú dva druhy zelenej papriky: tmavozelená, hrubostenná a svetlučko zelená, podlhovastá. Je to jedno, ktorú zelenú papriku budeme konzumovať?
    Nie je to jedno. Súčasťou NFI diéty sú vždy len hrubostenné papriky. Chemické zloženie hrubostennej tmavozelenej papriky je iné ako svetlozelenej.
  5. Aký je to tmavozelený šalát?
    
Na odrode šalátu nezáleží. Z pohľadu chemického zloženia je pre NFI diétu dôležitá intenzita sfarbenia šalátu. Čím sú listy šalátu tmavšie, tým lepšie. Aj tmavozelený šalát s koncami listov zafarbenými trochu dočervena je v poriadku.
  6. Keď sa mi nepodarí zohnať cviklové lístky, môžem ich nahradiť cviklou?
    Cviklové listy v supermarkete asi samostatne nedostanete, ale sú súčasťou už namiešaných šalátových listov – napríklad Kaufland má v ponuke šalát, v ktorom sú jedlé kvety a ten obsahuje aj cviklové listy.
    Ak nezoženiete, nahraďte špenátovými listami.
  7. Môžu byt čučoriedky aj mrazené (samozrejme ničím neosladené)?
    Najlepšie sú čerstvé čučoriedky. Samozrejme, vo výnimočných prípadoch možno použiť aj mrazené čučoriedky.
    Ak budete mať v NFI pláne jahody alebo maliny, tie možno použiť aj mrazené.
  8. Môžem čerstvý zelený hrášok a zelené fazuľkové lusky nahradiť mrazenými?
    Áno, hrášok a zelené fazuľové lusky môžu byť aj mrazené.
  9. 9. Je nejaký špeciálny recept na šošovicovú alebo cícerovú polievku alebo je to jedno?
    
Jednoduché varenie – namočte šošovicu na niekoľko hodín. Poduste bielu cibuľku (na vode alebo na troške oleja), pridajte zmäknutú šošovicu, zalejte vodou, pridajte soľ, čierne korenie, zeleninový bujón a povarte 10-15 minút domäkka (nepoužívajte bobkový list, jeho chemické zloženie nie je vhodné pre NFI diétu).
  10. Ktoré koreniny je možné používať počas NFI diéty, aby sme nenarušili chémiu v diéte?
    
Soľ, čierne korenie, zeleninový bujón, kurkuma, medvedí cesnak, koriander a oregano.
  11. Keď je v diéte grapefruit, ktorý je lepší - ružový, biely alebo je to jedno?
    
To je jedno, ale červený je lepší.
  12. Je možné jedlo pripraviť aj deň dopredu?
    
    Áno, môžete si navariť aj 3 - 4 dni dopredu.
  13. Môžem počas NFI diéty piť kávu – aspoň malé espresso?
    Čo sa týka kávy, bohužiaľ, ovplyvňuje výsledok diéty. Počas diéty by ste kávu (akúkoľvek) mali vynechať. Ak máte závislosť na kofeíne, nahraďte kávu zeleným alebo čiernym čajom, ten tiež obsahuje kofeín.
  14. Môžem namiesto vody piť minerálku?
    Minerálna voda je úplne v poriadku, aj bublinková.
  15. Môžem do varenia a na vyprážanie použiť olivový olej?
    Čo sa týka olejov, olivový olej je všeobecne určený na studenú kuchyňu, nie je vhodný na tepelnú úpravu. Na opraženie tofu, v prípade, že budete používať olej, zvoľte radšej kokosový.
  16. Môžem namiesto hnedej ryže použiť aj naturálnu?
    Áno, naturálna je dokonca aj lepšia.
  17. Keďže v NFI diéte nie sú uvádzané množstvá, znamená to, že všetkého môžem jesť v akomkoľvek množstve?
    Áno. Len keď je na pláne ryža, zemiaky alebo iné potraviny s obsahom cukrov (karbohydrátov), moc to nepreháňajte, radšej zvoľte neobmedzené množstvo zeleniny a šalátov.
  18. Uhorky sa myslia šalátové, čerstvé?
    Áno
  19. Môžem miesto citrónu použiť limetku?
    Áno
  20. Pečivo môže byť aj špaldové?
    Áno
  21. Môžem nejako nahradiť píniové orechy? Neviem ich totiž zohnať.
    Majú ich bežne v TESCU a v obchodoch so zdravou výživou. Nahradiť ich môžete slnečnicovými semiačkami.
  22. Môže byť Tofu aj údené?
    Áno, údené aj marinované sú v poriadku.
  23. Aké sú to hnedé huby?
    Hnedé huby sú šampiňóny s hnedými hlavičkami (pečiarka záhradná). Nie tie biele klasické šampiňóny.
  24. Dlhšiu dobu si denne dávam pol čajovej lyžičky rybieho oleja, mala by som v tom počas NFI diéty prestať?
    Predpokladáme, že beriete rybí olej kvôli omega-3 mastným kyselinám. Tie sú v diéte obsiahnuté v chia semiačkach, ľanových semiačkach a hlavne vlašských orechoch - vždy vo vyváženom množstve. Ak beriete akékoľvek výživové doplnky, počas NFI diéty vám ich netreba (pokiaľ samozrejme nemáte diagnostikovaný nejaký deficit). NFI diéta je plne nutrične vyvážená. Jediný výživový doplnok, ktorý počas NFI diéty môžeme odporučiť je vitamín B12, nakoľko žijeme v skoro sterilnom prostredí a všetko ovocie a zeleninu dôsledne umývame. Umývaním však odstraňujeme vitamín B12 z ich povrchu. Preto odporúčame dvakrát za mesiac jednu tabletku vitamínu B12.

Dôležité upozornenie:

Všetky NFI diétne plány obsahujú z času na čas malé množstvo orechov. Používame hlavne píniové oriešky a vlašské orechy. Orechy nemôžu byť z plánu vynechané, inak by diéta nebola nutrične vyvážená. Z tohto dôvodu NFI diéta nie je vhodné pre ľudí s alergiou na orechy.

Robte si presné záznamy

Presným dodržiavaním NFI diéty (či už pre remisiu cukrovky 2. typu alebo zníženie hmotnosti), bude vaša váha každý týždeň klesať, až kým sa prirodzene neustáli na váhe, pri ktorej váš organizmus pracuje najideálnejšie (okolo BMI 23). Príroda si vždy sama nájde to najideálnejšie riešenie. Kvôli neustálym zmenám v hmotnosti je dôležité sa odvážiť každý týždeň, aby bol nový NFI plán vždy pripravený podľa vašej aktuálnej hmotnosti.

V prípade pacientov s cukrovkou 2. typu je dôležité zaznamenávať si hladinu glukózy, užité antidiabetiká a pichnuté jednotky inzulínu. Váš diabetológ vám odporučí, aké záznamy si máte viesť a ako často si máte merať hladinu cukru v krvi. Vždy to bude závisieť od vážnosti vášho súčasného zdravotného stavu. Na prehodnotenie vašej súčasnej liečby je presnosť vyplnených údajov pre diabetológa veľmi dôležitá. NFI diéta pôsobí veľmi rýchlo a už po 2-3 týždňoch na NFI diéte bude váš diabetológ musieť znížiť vašu dávku antidiabetík, alebo ich dokonca úplne vysadiť, aby ste sa kvôli vysokej dávke antidiabetík nedostali do hypoglykémie.

Ak užívate tabletky na vysoký tlak alebo akékoľvek tabletky súvisiace s činnosťou srdca, pravidelne si merajte váš krvný tlak. Po 1-2 týždňoch na NFI diéte váš tlak výrazne klesne a váš doktor bude musieť znížiť dávku tabletiek, ktoré užívate alebo ich úplne vysadiť.

Podobne je to aj s tabletkami na zníženie cholesterolu, ktoré určite už po pár týždňoch nebudete potrebovať.

Strava po ukončení NFI diéty

Počas NFI diéty nadobúdate veľa nových vedomostí z oblasti zdravej výživy a hlavne, vaše telo a chuťové poháriky v ústnej dutine si zvyknú na nové stravovacie návyky a vy si budete schopný pripravovať každodenný jedálniček podľa zásad zdravej výživy.

Príklady NFI diéty

Príklady NFI diéty, uvedené nižšie, sú len pre vašu informáciu a nie sú špecificky prispôsobené pre žiadneho konkrétneho jednotlivca. Uverejňujeme ich iba z dôvodu, aby sme dali klientom základnú predstavu, ako NFI diétne plány vyzerajú. Zdôrazňujeme, že NFI plán musí byť vytvorený presne pre daného klienta na základe jeho BMI a ďalších špecifických parametrov.

Čo naši klienti hovoria

Glória
Anglicko

Rozhodla som sa vyskúšať diétu na stratu hmotnosti, len na pár týždňov, aby som zistila, či by som mohla schudnúť niekoľko libier. Začala som a už po dvoch týždňoch som bola o 9 libier (cca 4 kg) ľahšia.

Adam
Anglicko

Veľmi odlišná strava, niektoré potraviny sú naozaj základné, ale zdá sa, že fungujú. Stratil som 5 kg.

NFI Diétny plán na mieru

account.nfidiet.com